Loznica biciklom
U želji da damo svoj doprinos unapređenju razvoja urbanog biciklizma u gradu Loznici, pokrenuli smo projekat ’’Loznica biciklom’’. U redovima koji slede predstavićemo sam projekat i aktivnosti koje su njime obuhvaćene, kao i rezultate koje očekujemo nakon sprovođenja ovog projekta.
Zašto ’’Loznica biciklom’’?
Razvoj i unapređenje biciklističkog saobraćaja sve se više nameće kao neminovnost u postizanju održive urbane mobilnosti u gradskim područjima. Aktivnosti promovisanja i unapređenja biciklističkog saobraćaja su gradu Loznici preko potrebni, s obzirom na sve veću opterećenost (naročito centralnog jezgra grada) motornim saobraćajem. Prema zvaničnim podacima iz Popisa, broj registrovanih putničkih automobila na teritoriji Loznice je 21.230. Kako u Loznici živi 27.127 domaćinstava odnosno 79.327 stanovnika, stepen motorizacije je 0,78 putnička automobila po domaćinstvu, odnosno 267 na 1.000 stanovnika. Ovi podaci dobijeni su iz Studije o bezbednosti saobraćaja na prostoru grada Loznice iz 2020. godine. Po oceni obrađivača stepen motorizacije od 0,78 predstvalja jako visoku vrednost.
Preopterećenost gradskog jezgra putničkim automobilima (od 89,7 do 92,4 %) potvrđena je i dvanaestočasovnim merenjem obima saobraćaja, gde je pokazano da se najveći obim saobraćaja ostvaruje na centralnoj gradskoj raskrsnici, tački ukrštanja saobraćajnica osnovne ulične mreže, odnosno Trgu Vuka Karadžića, i iznosi čak 19.323 vozila za 12 sati istraživanja.
Kada se u obzir uzme činjenica da se Loznica nalazi u svojevrsnom kotlinskom području, gde su česte temperaturne inverzije koje onemugućavaju efikasnije ’’provetravanje’’ i cirkulaciju vazdušnih masa, jasno je da se efekti ispuštenih gasova iz saobraćaja često multiplikuju.
S druge strane, formiranjem jasno izdvojene industrijske zone sa nekoliko privrednih društava u zapadnom obodu grada sa jasno definisanim koridorom automobilskog saobraćaja uz koji je izrađena i bicikistička staza, došlo je do velike usmerenosti i frekvencije automobilskog saobraćaja ka ovoj zoni. Gužve koje se u ovom delu grada javljaju u jutarnjim i popodnevnim časovima prouzrokovane odlaskom i povratkom zaposlenih u i iz ove zone, ukazuju na neophodnost unapređenja protočnosti saobraćaja. Povećanjem broja zaposlenih koji na posao odlaze biciklom u znatnoj meri bi se uvećala protočnost saobraćaja i istovremeno smanjile saobraćajne gužve uz brojne ekološke, ekonomske i socijalne benefite po zaposlene i poslodavce.
Zapuštenost i međusobna nepovezanost postojećih biciklističkih staza u Loznici je takođe jedan od faktora koji smanjuju privlačnost kretanja biciklom kroz grad.
S tim u vezi, mišljenja smo da lokalna samouprava grada Loznice mora da prepozna značaj razvoja i unapređenja biciklističkog saobraćaja i da aktivno radi na ovome.
Koje aktivnosti sprovodimo tokom projekta ’’Loznica biciklom’’?
U ovom projektu odlučili smo se za sledeće aktivnosti koje bi bile na tragu rešenja prethodno opisanog problema, a one su:
Prikupljanje i otkup 30 odbačenih i polovnih bicikala na prostoru grada Loznice, njihova reparacija u našoj radionici i doniranje građanima |
Besplatne popravke bicikala kroz ‘’dane otvorenih vrata’’ u našoj radionici |
Pisanje promotivnih tekstova za liflete i njihova podela |
Pisanje promotivnih tekstova za sajt udruženja Ekocikl |
Podela rasvete i prateće opreme za bicikliste u saradnji sa predstavnicima MUP-a, a u cilju povećanja bezbednosti biciklista |
Posete velikim privrednim društvima sa prezentacijama o benefitima dolaska zaposlenih na posao biciklom |
Izrada parkirališta za bicikle i njihovo postavljanje na deset lokacija u gradu |
Održavanje sastanaka sa predstavnicima lokalne vlasti na temu unapređenja biciklizma u gradu Loznici |
Šta očekujemo od projekta ’’Loznica biciklom’’?
U najkraćem – da što više naših sugrađana koristi bicikl svaki dan.
Naravno, ovo ne zavisi samo od nas. Da bi se građani odlučili da bicikl više koriste, potreban je napor i od strane lokalne vlasti koji bi podrazumevao veća ulaganja u infrastrukturu (čitaj: izgradnju biciklističkih staza i traka) kao i u brojne regulatorne mere koje bi motivisale građane da se kroz grad kreću biciklom.
Udruženje ’’Ekocikl’’ će biti tu da svojim znanjima i iskustvima pomogne da bicikl postane bitan i vidljiv u Loznici.