Bezbednost u saobraćaju

Saveti za bezbednu vožnju bicikla u gradu

Bezbednost saobraćaja se odnosi na mere i prakse koje imaju za cilj smanjenje rizika od nezgoda, povreda i poginulih na putevima . Obuhvata različite aspekte kao što su poštovanje saobraćajnih zakona, korišćenje bezbednosne opreme kao što su sigurnosni pojasevi i kacige, održavanje bezbedne brzine, obezbeđivanje pravilnog održavanja vozila i sprovođenje poboljšanja infrastrukture kao što su putni znaci, signalizacija i pešački prelazi.

Biciklisti spadaju u ranjivu grupu učesnika u saobraćaju – to znači da smo mnogo vise izloženi uticaju spoljnih faktora  nego što je to slučaj sa vozačima motornih vozila koji su zaštićeni čeličnim karoserijama, pojasevima, vazdušnim jastucima…

Zato je neophodno da se, kao ravnopravni učesnici u saobraćaju, upoznamo sa osnovnim merama koje naše kretanje u gradu mogu učiniti bezbednijim.  

Ilustracija bicikliste u saobraćaju

Bezbednost podrazumeva poštovanje zakonom propisanih obaveza,  koje su uređene Zakonom o bezbednosti  saobraćaja na putevima, od strane svih učesnika u saobraćaju – dakle, I mi biciklsti smo u obavezi da ih poštujemo. Ovo naglašavamo jer smo često svedoci nepoštovanja propisa od strane biciklista (prolaz kroz crveno svetlo, vožnja preko pešačkog prelaza, neosvetljenost bicikla…).
Ovakve pojave znatno doprinose negativnoj percepciji biciklista od strane drugih učesnika u saobraćaju, što dodatno otežava borbu za unapređenje naše bezbednosti.

S druge strane, evidento je često nepoštovanje  prava biciklista od strane vozača motornih vozila (oduzimanje prvenstva prolaza, blisko preticanje, trubljenje u neposrednoj blizini…), pa je uzrok smanjene bezbednosti biciklista I saobraćajnih nezgoda, mnogo češće,  bahata vožnja motornih vozila.

Ovaj tekst je pisan iz ugla bicikliste I daje savete koji su nastali nakon višegodišnje vožnje bicikla u gradu koji se ne može pohvaliti visokim nivoom svesti o biciklističkom saobraćaju. Krenimo…

1. Budite vidljivi

Opremite svoj bicikl svetlima – crveno svetlo pozadi I belo napred su zakonska obaveza!  Ova svetla se mogu nabaviti po ceni već od par stotina dinara.

Za veću vidljivost montirajte I katadioptere (tzv. “mačije oko“), svetleće trake, treptače – verujte ništa nije višak kada znate da ste uočljivi sa stotinak metara. Iz iskustva znam da vozači motornih vozila prave veće rastojanje prilikom preticanja noću ako svetlite kao novogodišnja jelka.

Zadnja svetla na biciklu

Vašoj vidljivosti znatno će doprineti I svetla, odnosno svetloodbojna odeća. Ne mora to biti klasični svetleći prsluk – garderoba  koja ima na sebi dominantne svetle nijanse mnogo je bolja nego tamne kombinacije.

Koristite ručne signale da ukažete na skretanje – najavite promenu u svom pravcu kretanja.  Ako ostale učesnike o tome ranije obavestite, veća je šansa da skretanje izvedete bezbedno. Ovde je poželjan I rerivizor na guvernali/kormanu. Naravno, uvek pogledajte iza sebe tako što ćete samo blago zarotirati glavu do linije ramena – izbegavajte okretanje  ‘’iz sedla’’ jer tako gubite ravnotežu.

Vozite se na predvidljivoj i vidljivoj poziciji na putu – zakon kaže 1 metar uz desnu ivicu kolovoza, ukoliko ne postoje biciklističke trake ili staze. Izbegavajte vožnju preblizu parkiranim automobilima gde biste mogli biti manje vidljivi.  

Ostvarite kontakt očima sa vozačima na raskrsnicama ili kada se uključujete u saobraćaj. Ovo osigurava da su potvrdili vaše prisustvo.

Držite se dalje od mrtvih uglova vozila da biste smanjili rizik od nezgode.

2. Pridržavajte se saobraćajnih propisa

Kao što napisah gore: bezbednost počiva na poštovanju pravila – naučite ih! Upoznajte se sa značenjem saobraćajnih znakova (ako je ispred vas znak STOP to znači da ste u obavezi da se zaustavite, a ne da razmišljate: ‘’Na biciklu sam – to za mene ne važi’’).

Poštujte prava drugih učesnika u saobraćaju.

3. Budite svesni svog okruženja

Budnost I koncentracija prilikom vožnje bicikla su od životne važnosti – Izbegavajte ometanja poput slušalica ili korišćenja telefona tokom vožnje.

4. Planirajte svoju rutu

Pre nego što započnete svoje putovanje isplanirajte rutu kretanja – time ćete stvoriti sliku predstojećeg putovanja i u sebi “označiti“ eventualne kritične tačke, što dovodi do veće opreznosti.

5. Održavajte svoj bicikl

Proverite ispravnost svog bicikla pre vožnje. Ovo se naročito odnosi na stanje guma, kočnica I upravljača

Neka vaš bicikl bude dobro održavan i pravilno podešen, jer ispravan bicikl je bezbedan bicikl.

6. Defanzivna vožnja

Pretpostavite da vas drugi možda neće videti i da morate biti spremni na brzu reakciju. U kretanju kroz gužvu i prometne raskrsnice neka kažiprst “miluje“ ručicu kočnice.

Ovde moramo naglasiti tzv. brzo zauztavljanje i način kako se izvodi. Ova tehnika se koristi u kritičnim situacijama kada je neophodno što pre zaustaviti bicikl. Savetujemo vam da nakon što pročitate tekst, ovu tehniku uvežbate na bezbednim lokacijama (prazan parking, igralište, neprometne ulice u stambenim zonama…)

Brzo zaustavljanje nije vaše standardno „polako i stani“. To je zaustavljanje u hitnim slučajevima, namenjeno da vas bezbedno zaustavi na što kraćoj udaljenosti.

Većina bicikala je opremljena prednjim i zadnjim kočnicama. Brzo zaustavljanje se postiže razumevanjem razlike između vaše prednje i zadnje kočnice i učenjem kako da ih koristite zajedno da biste skratili rastojanje vašeg zaustavljanja. Vaša prednja kočnica zaustavlja vaš bicikl na najkraćoj udaljenosti; vaša zadnja kočnica zaustavlja vaš bicikl na znatno većoj udaljenosti.

Međutim, dok će vas vaša prednja kočnica brže zaustaviti, takođe možete da zaključate prednji točak i da se nagnete preko upravljača ako povučete ručicu kočnice sa previše sile. Ključ za bezbedno zaustavljanje na najkraćem mogućem rastojanju je korišćenje obe kočnice zajedno. Kada koristite obe kočnice, zaustavljate se na kraćem rastojanju nego što biste to učinili ako koristite samo prednju ili zadnju kočnicu i smanjujete rizik da preletite preko ručke nakon što previše povučete ručicu kočnice. Da biste izvršili brzo zaustavljanje, morate jače da povučete prednju kočnicu nego zadnju kočnicu. Takođe bi trebalo da prebacite svoju težinu nazad na zadnji deo bicikla što je dalje moguće. Ovo stavlja veću težinu na vaš zadnji točak. Bez ovog prenosa težine, većina vaše težine će biti na prednjem točku, što efektivno brzo zaustavlja vaš bicikl, ali povećava rizik od zaključavanja prednjeg točka i prebacivanja preko upravljača. Sa većom težinom na zadnjem točku, smanjujete rizik od prenošenja prevelike težine na prednji točak. Ako vam zadnji točak počne da proklizava, možete malo smanjiti pritisak na zadnju kočnicu; ovo će zaustaviti vaše klizanje. Da biste efikasno i bezbedno zaustavili svoj bicikl brzim zaustavljanjem, moraćete da vežbate dok vam ne bude lako i prirodno da brzo i bezbedno zaustavite svoj bicikl.

Budite spremni da brzo reagujete na neočekivane situacije!

7. Kaciga

Po našem zakonu, upotreba kacige nije obavezna za bicikliste. Mišljenja o njenoj upotrebi u svakodnevnoj  vožnji su podeljena, ali ako se sa njom osećate bezbednije – nosite je.

Ovo bi u najkraćem bile osnovne smernice za bezbednu vožnju bicikla u svakodnevnom gradskom saobraćaju. Ukoliko I vi imate neke predloge I sugestije, budite slobodni da ih napišete u komentaru.

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *